6/19/2018

Czy picie kawy jest zdrowe

Czy kawa chroni przed chorobami?

Picie kawy ma w wielu przypadkach pozytywny wpływ na zdrowie człowieka wykazują prowadzone od wielu lat badania naukowe.



Każdy z nas wie, że kawa posiada znakomite właściwości pobudzające. To jeden z głównych powodów, dla których sięgamy po nią głównie rano, gdy potrzebujemy kofeinowego kopa. Jest idealnym dodatkiem do spotkań z przyjaciółmi oraz chwil relaksu w samotności. Pomijając już wspomniane zalety, kawa posiada właściwości, które pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka. Warto zatem przyjrzeć im się z bliska i odkryć kawę na nowo.

Pobudzające właściwości kawy

Mówiąc o wpływie kawy na nasz organizm, w pierwszej kolejności musimy wspomnieć o tym, o czym wszyscy doskonale wiemy. Kawa zawiera kofeinę, która wykazuje szerokie działanie lecznicze. Kofeina stanowi m.in. jeden ze składników preparatów przeciwmigrenowych, przeciwastmatycznych, przeciwbólowych i pobudzających, dzięki czemu może okazać się zbawieniem podczas wytężonej pracy umysłowej oraz fizycznej. Kofeina działa na organizm człowieka już po kilku minutach od wypicia kawy, a maksymalne stężenie we krwi osiąga po około 20-30 minutach. Po tym czasie stajemy się znacznie aktywniejsi i pobudzeni.
Kofeina blokuje receptory adenozyny w mózgu, przez co zmniejsza uczucie senności i zmęczenia, podnosi się poziom dopaminy, która odpowiada za uczucie szczęścia i euforii, a dodatkowo poprawia koncentrację. Na podstawie przeprowadzonych badań udowodniono, że kawa poprawia wydajność pamięci zwłaszcza podczas często powtarzających się czynności oraz wpływa pozytywnie na zdolność logicznego myślenia. Dawka lecznicza kofeiny wynosi 200 mg, co stanowi ekwiwalent około 4 kaw espresso lub 2 filiżanek kawy mielonej. Zawarta w kawie (ale i innych roślinach m.in. w herbacie) kofeina wykorzystywana jest także w leczeniu bezdechu niemowląt.

Kawa zawiera cenne dla ludzkiego organizmu związki fenolowe i przeciwutleniacze opóźniające procesy starzenie się tkanek, a co jeszcze ważniejsze odgrywające ważną rolę w zapobieganiu niektórym nowotworom. Według aktualnego stanu wiedzy:
Filiżanka kawy zawiera więcej antyoksydantów (przeciwutleniaczy) niż szklanka soku z grejpfrutów, borówek amerykańskich, malin czy pomarańczy
Czy picie kawy jest zdrowe?, 
Z.Zdrojewicz, K. Grześkowiak, M. Łukasiewicz, 
Medycyna Rodzinna 3/2016, s. 138-145) 

Wpływ kawy na ludzkie serce

Od lat istnieje przekonanie, że następstwem picia kawy może być zawał lub inne poważne choroby serca i układu krwionośnego. Wiele badań nie potwierdziło wcześniejszych przypuszczeń, a wręcz przeciwnie udowodniło, że kawa ma pozytywne właściwości na układ sercowo-naczyniowy. Według naukowców codzienne spożywanie kawy zmniejsza ryzyko zawału oraz występowania niedrożności tętnic. Kawa zwiększa ciśnienie tętnicze, jednak nieznacznie. Przyspieszona akcja serca wywołuje uczucie pozytywnego przypływu energii. Jak z każdym produktem należy jednak pamiętać, aby nie przesadzić. Podwyższone ciśnienie występuje jednak przez pierwsze dwa lata intensywnego picia kawy. Po tym czasie nasz organizm przyzwyczaja się do kofeiny i nie doświadczamy skoków ciśnienia. Podczas badań najlepsze wyniki można było zaobserwować u osób, które piły od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie. Przyspieszona akcja serca i zwiększona pojemność wyrzutowa mięśnia sercowego powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz lepsze dotlenienie i ukrwienie tkanek. Tak pozytywny wpływ na nasze serce mają polifenole (antyutleniacze) zawarte w kawie, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników i zmniejszają ryzyko zawału czy miażdżycy.

Kawa chroni przed chorobami

Długoletnie badania potwierdziły również wpływ kawy na skuteczną ochronę przed wieloma poważnymi chorobami. Tak jak w każdym przypadku także tutaj, bardzo ważne było odpowiednie dawkowanie kawy przez badane osoby.
  • Naukowcy udowodnili, że codzienne picie kawy pomogło ochronić przed zachorowaniem na chorobę Alzheimera osoby z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi.
  • Kolejną chorobą, na którą kawa działa pozytywnie, jest choroba Parkinsona. Kofeina zawarta w kawie nie tylko pomaga zapobiegać w jej rozwoju, ale również może zredukować objawy u osób, które już zostały zdiagnozowane
  • Według holenderskich naukowców codzienne picie kawy może zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Zalecana przez nich dawka to 2-3 filiżanki dziennie. Co ciekawe nie jest to zasługa kofeiny, a kafestolu i kwasu kawowego, dlatego w tym wypadku pomaga również kawa bezkofeinowa.
  • Kofeina zawarta w kawie skutecznie rozszerza oskrzela, przez co zmniejsza nasilenie ataków duszności u osób chorych na astmę.
  • Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda udowodnili, że kobiety, które piją cztery lub więcej filiżanek kawy dziennie są zdecydowanie mniej zagrożone zachorowaniem na raka macicy, a mężczyźni pijący sześć filiżanek kawy dziennie rzadziej chorują na raka prostaty. Głównie wiąże się to z silnymi właściwościami przeciwzapalnymi oraz przeciwutleniającymi kawy.

Od wielu lat słyszymy o negatywnych skutkach picia kawy, a to przeświadczenie tak mocno się w nas zakorzeniło, że ciężko dopuścić do siebie myśl o tym, że kawa może pozytywnie wpływać np. na nasze serce. Naukowcy z każdym rokiem potwierdzają te informacje i obalają wszystkie teorie sceptyków i przeciwników kawy. Dzięki temu wiemy, że oprócz wspaniałego smaku i cudownego pobudzenia kawa oferuje nam znacznie więcej i nie należy jej się bać.

Wpływ kawy na zdrowie człowieka doskonale podsumowują w jednej ze swoich publikacji dr med. Daniel Śliż i prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz
Umiarkowane spożywanie kawy nie wywiera negatywnego wpływu na zdrowie, a w niektórych sytuacjach (np. cukrzyca typu 2) może być uważane za czynnik prewencyjny; nie zwiększa ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych zarówno u zdrowych osób, jak i u osób po zawale serca. Kawa wywiera wielokierunkowy pozytywny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy oraz poprawia czynności kognitywne. 
 Źródła:
  • Czy picie kawy jest zdrowe?, Zygmunt Zdrojewicz1, Karolina Grześkowiak2, Marek Łukasiewicz3, Medycyna Rodzinna 3/2016, s. 138-145 
  • Mała czarna – nie taka „straszna”, dr med. Daniel Śliż, prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, Podręcznik Polskiego Forum Profilaktyki pod redakcją prof. dr. hab. Piotra Podolca, Medycyna Praktyczna, Kraków 2010 
  • Prospective study of coffee consumption and cancer incidence in non-white populations. Cancer, Park SY, Freedman ND, Haiman CA, Le Marchand L, Wilkens LR, Setiawan V Epidemiol Biomarkers Prev. 2018 May 18. PMID: 29777049.

Uwaga! Nie jestem lekarzem ani farmaceutą. Zawarte w tym poście informacje zosyały opracowane na podstawie podanych wyżej źródeł. W żadnym wypadku nie zastąpią one wizyty u lekarza ani konsultacji farmaceuty. Należy pamiętać, że żadne suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety.

3 komentarze:

  1. jak to w życiu, najważnieszy jest umiar i zdrowy rozsądek, wtedy nic nam nie zaszkodzi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bardzo lubię kawą i piję po kilka dziennie, ale nie wiedziałam, że zapobiega starzeniu się

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam z tym problemu, bo całe swoje życie niebawinie kawy ��

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku - pisząc komentarz, zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych

Drukuj lub zapisz przepis

Copyright © 2014 Cztery Fajery - blog kulinarny , Blogger