Spirulina – z czym to się je?

Spirulina – z czym to się je? 

Szukasz produktów, które urozmaicą Twoją codzienną dietę i wzbogacą ją o solidną porcję składników odżywczych? Wypróbuj spirulinę. Ten niepozorny zielony proszek to prawdziwa witaminowa bomba, którą wykorzystasz w swojej kuchni na wiele sposobów.

spirulina-z-czym-to-sie-je

Spirulina to rodzaj algi występującej głównie w jeziorach Afryki Centralnej. Ze względu na wysoką zawartość witamin, minerałów i składników odżywczych zaliczana jest do superfoods. Pod tym pojęciem kryją się nieprzetworzone produkty spożywcze, wyróżniające się wysoką wartością odżywczą. Spirulina stanowi bogate źródło dobrze przyswajalnego białka, magnezu, żelaza i beta-karotenu. Ponadto zawiera m.in. witaminy z grupy B oraz kwas gamma-linolenowy. Więcej o właściwościach spiruliny przeczytasz na: https://www.trec.pl/baza-wiedzy/spirulina.html .

Kto powinien włączyć spirulinę do diety? 

Spirulina może pojawić się w menu każdego, kto stara się prowadzić zdrowy tryb życia i pragnie urozmaicić swoją dietę w produkty bogate w cenne składniki odżywcze. Można jednak wyszczególnić grupy, którym szczególnie poleca się włączenie jej do diety. Należą do nich: 

  • wegetarianie i weganie – osoby rezygnujące z mięsa powinny szukać alternatywnych źródeł białka oraz żelaza. W oba te składniki bogata jest spirulina. Zawiera więcej białka niż tofu, ponadto ma w składzie osiem aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Na uwagę zasługuje również wysoka zawartość żelaza oraz witaminy B12; 
  • chorzy na cukrzycę – spirulina pomaga obniżyć poziom cukru we krwi; 
  • osoby z wysokim cholesterolem – spirulina redukuje odkładający się w tętnicach cholesterol, zapobiegając miażdżycy i udarowi mózgu; 
  • osoby z wysokim stężeniem arsenu w organizmie – arsen znajduje się w ryżu i jego przetworach, na jego wysoką podaż narażeni są palacze oraz... wszyscy, którzy oddychają powietrzem zanieczyszczonym smogiem, o co zimą nietrudno. Spirulina pomaga usuwać metale ciężkie z organizmu; 
  • dbający o linię – dzięki zawartości fenyloalaniny sprulina hamuje apetyt, zaś zawarty w niej błonnik pozytywnie wpływa na przemianę materii. 

Spirulina – zastosowanie w kuchni 

Spirulina występuje w sproszkowanej formie, dzięki czemu można łatwo ją dodać do różnego rodzaju potraw. Możesz przygotować zielony koktajl ze spiruliną z ulubionych owoców i warzyw. Wystarczy zmiksować banana, jabłko, garść jarmużu lub szpinaku, łyżeczkę spiruliny z sokiem z pomarańczy czy limonki, by uzyskać napój pełen witamin. 

Łyżeczka sproszkowanej spiruliny z powodzeniem wzbogaci również guacamole, podkręcając zieloną barwę tej popularnej pasty. Chcesz przygotować zdrowy obiad z dodatkiem spiruliny? Dodaj ją do bazyliowego pesto serwowanego z ulubionym makaronem. 

Warto pamiętać o zasadzie „co za dużo, to nie zdrowo” – maksymalna dzienna dawka spiruliny to łyżka stołowa. 

Spirulina występuje również jako suplement w postaci tabletek. To doskonałe rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy obawiają się specyficznego smaku tej algi.

Komentarze

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *


Blog Cztery Fajery założyliśmy niemal 9 lat temu, jako naszą podręczną książkę kucharską i swego rodzaju pamiętnik kulinarny. Dziś adresujemy go do każdego, kto kocha gotować albo dopiero rozpoczyna swoją przygodę w kuchni.

Dzielimy się z Tobą tylko tymi przepisami z których sami korzystamy. Nie znajdziesz tu nic, czego nie przyrządziliśmy ani potraw, których nigdy więcej nie ugotujemy. Każdy przepis, który opublikowaliśmy, sprawdziliśmy najpierw na sobie.


Znajdziesz tutaj zarówno dania tradycyjnej polskiej kuchni, jak i przepisy z odległych zakątków świata. Bardzo lubimy kuchnię regionalną, więc i takich receptur nie mogło zabraknąć, a ponieważ oboje jesteśmy wielkimi miłośnikami kawy, to doczekała się ona osobnego działu na blogu.

Lubimy pisać, ale jeszcze bardziej lubimy, kiedy czytacie to o czym piszemy. Będziemy wdzięczni za Wasze komentarze, bo to największa nagroda na jaką liczyć może bloger.

A teraz ugotujmy coś wspólnie
Ola i Paweł

Znajdziesz nas tutaj

Znajdziesz nas tutaj: