Czym zastąpić cukier

Czym zastąpić cukier

Przelicznik i zamienniki cukru do ciast i przetworów.

Czym zastąpić cukier w ciastach i przetworach i jak przeliczyć cukier na ksylitol lub inne zamienniki cukru postaram się podpowiedzieć w dzisiejszym artykule. Równie często pojawia się pytanie co zamiast cukru do kawy, ale w tym przypadku możliwości jest o wiele więcej. Do kaw smakowych takich jak kawa z garnka po meksykańsku sprawdzi się np. miód lub syrop klonowy ale też erytrol. Całkowite wyeliminowanie cukru z diety jest praktycznie niemożliwe. Niemal wszystko zawiera dodatek cukru - od napojów, po pieczywo i inne przetworzone produkty spożywcze. Jednak w sklepach znajdziesz wiele substytutów cukru - zarówno naturalnych, jak i sztucznych słodzików,  które pomagają zmniejszyć ilość cukru w diecie. Nie istnieje też  jeden najzdrowszy zamiennik cukru - każdy ma zarówno zalety, jak i wady.

czym-zastapic-cukier
Zastanawiasz się czym zastąpić cukier w wypiekach? Odpowiedź i przeliczniki znajdziesz poniżej.

Dlaczego warto ograniczyć cukier

Cukier nie tylko słodzi, ale też konserwuje i wzmacnia smak potraw. To sprawia, że trudno jest z niego zrezygnować, ale korzyści zdrowotne wynikające z ograniczenia spożycia cukru są oczywiste. Dieta bogata w cukier może skutkować kłopotami ze zdrowiem, m.in. otyłością, cukrzycą typu 2 czy chorobami serca. Słabe wchłanianie pokarmu, wysoki poziom trójglicerydów i próchnica zębów są związane z wysokim spożyciem cukru.

Czym zastąpić cukier

 

Naturalne zamienniki cukru

Co zamiast cukru do kawy to dość częsty dylemat. Wybór produktów, którymi możesz zastąpić cukier jest, wbrew pozorom, całkiem duży. Spośród naturalnych słodzików są to m.in. miód, syrop klonowy, cukier kokosowy, syrop z agawy czy stewia. Ich podstawową wadą, jest to, że zmieniają smak potraw i wszystkie, z wyjątkiem stewii, są wysokokaloryczne i nie są też wskazane dla osób z cukrzycą. 

  • Syrop klonowy można stosować na wiele różnych sposobów. Używaj go do naleśników, gofrów, owsianki, jogurtu naturalny, warzyw i sosów sałatkowych. Możesz również użyć syropu klonowego do pieczenia - pamiętaj tylko o zmniejszeniu ilości płynów w przepisie.
  • Miód  nada słodki smak koktajlom, wypiekom, sosom, marynatom i dressingom do sałatek. Miód jest słodszy niż cukier, więc może być konieczne zmniejszenie dodawanej ilości. Ponieważ w miodzie jest woda, trzeba również zmniejszyć ilość płynu używanego podczas zastępowania miodu w wypiekach.
  •  Cukier kokosowy może być używany jako zamiennik 1 do 1 dla białego lub brązowego cukru. 
  • Syrop z agawy jest słodszy od cukru, ma długi okres przydatności do spożycia i może być używany zamiast innych słodzików do większości potraw.. Smak jest podobny do miodu i pozbawiony gorzkiego posmaku. Używając syropu z agawy do wypieków pamiętaj o zmniejszeniu ilości płynów w przepisie.
  • Stewia ma specyficzny gorzkawy posmak, który nie każdemu odpowiada, zwłaszcza w kawie i herbacie Ekstrakt ze stewii możesz stosować do ciast i innych wypieków, ale najlepiej połączyć ją wówczas z erytrolem lub ksylitolem. 1 łyżeczkę cukru zastąpisz 0,5 łyżeczki stewii. Jeśli używasz stewii, będziesz musiała zwiększyć ilość sypkich składników, aby uzupełnić wagę pominiętego cukru. 

Przelicznik cukru na miód, syrop klonowy i syrop z agawy w wypiekach

moja szklanka ma 250 ml pojemności, a łyżka stołowa 15 ml.

  • 1 szklanka białego cukru to odpowiednik 3/4 szklanki miodu. Jeśli zamiast cukru dodajesz do wypieków miód, to zmniejsz ilość pozostałych płynów o 2-3 łyżki stołowe.
  • 1 szklankę białego cukru możesz zastąpić dodając  3/4 szklanki syropu klonowego. Zmniejsz ilość pozostałych płynów o 3 łyżki stołowe 
  • pół szklanki stewii dodaje tyle samo słodyczy co 1 szklanka cukru, ale pozostawia specyficzny posmak, który nie każdemu odpowiada. Trzeba też wyrównać wagę składników, żeby to zrobić dodaj pół szklanki gęstego jogurtu. 
  • 1 szklankę białego cukru zastąpisz 2/3 szklanki syropu z agawy. Zmniejsz ilość pozostałych wymienionych w przepisie płynów o 4 łyżki stołowe.

Czym zastąpić cukier

 

Alkoholowe zamienniki cukru

Ksylitol, sorbitol i erytrol to niskokaloryczne słodziki, które zwykle są nieco mniej słodkie niż cukier. Nie powodują próchnicy zębów ani nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi, więc być dobrym zamiennikiem dla osób z cukrzycą. Jednak, podobnie jak wszystkie alkohole cukrowe, ksylitol może mieć działanie przeczyszczające, powodując biegunkę i wzdęcia,  gdy jest spożywany w dużych ilościach.

Pamiętaj, że ksylitol, erytrol i sorbitol oraz inne alkohole cukrowe nie karmelizują się podczas pieczenia i nie powodują przyrumienienia potraw.

  • Ksylitol możesz stosować do napojów, owoców czy płatków zbożowych. Ma tyle samo słodyczy co cukier. 1 szklanka ksylitolu to równowartość 1 szklanki cukru.
  • Erytrol często określany jest jako cukier dla cukrzyków. Eyrtrol jest o 20-40% mniej słodki niż cukier, więc trzeba dodać go więcej, aby uzyskać ten sam poziom słodyczy.Erytrol jest odporny na działanie wysokich temperatur, dlatego idealnie sprawdza się jako zamiennik cukru w wypiekach. 1i 1/3 szklanki erytrolu da tyle samo słodyczy co 1 szklanka cukru.
Największą zaletą erytrolu jest fakt, że nie podnosi ona poziomu glukozy we krwi, jak standardowe cukry proste. Zatem rekomendowana jest dla osób, które mają problemy z cukrem. Najlepiej sprawdzi się dla osób borykających się z cukrzycą, bądź z zaburzeniami metabolicznymi. Słodzik ten jest bezpieczny dla zębów, co sprawia, że się nie psują. Jest  zdrową substancją, która występuje w sposób naturalny np. w niektórych owocach bądź kwiatach. Zdecydowanie warto go zastosować w swojej diecie jako suplement diety bądź uzupełnienie cukrów (informacje ze strony sklepu Bee.pl)
  • Sorbitol jest o około 40% mniej słodyczy niż cukier. Żeby zastąpić 1 szklankę cukru powinnaś dodać niecałe półtorej szklanki sorbitolu.

Jeśli używasz słodzików na co dzień, to takie zakupy warto zrobić w sklepach internetowych. Na przykład ceny erytrolu w sklepie Bee.pl są niższe niż w wielu marketach. Ponieważ zazwyczaj przez Internet robimy większe zakupy, jest to dla nas bardzo opłacalne rozwiązanie. Oprócz słodzików jest tam także dostępna zdrowa żywność, produkty Bio, składniki charakterystyczne dla kuchni z różnych zakątków świata oraz artykuły dla najmłodszych. Przesyłka zazwyczaj dociera do mnie w ciągu 2 dni od złożenia zamówienia.

czym-zastapic-cukier

Jak zmniejszyć ilość cukru w diecie 

  • Wybierz wodę, niesłodzone napoje lub mleko o niskiej zawartości tłuszczu zamiast słodkich napojów gazowanych. 
  • Włącz do diety owoce zamiast przetworzonych deserów i soków owocowych. Kiedy pijesz sok owocowy, upewnij się, że jest to sok 100% bez dodatku cukru. Dodawaj owoce do płatków zamiast kupować słodzone płatki lub dodawać cukier stołowy. Używaj bezcukrowych przetworów lub świeżych owoców do słodzenia jogurtu naturalnego zamiast spożywania słodzonego jogurtu z owocami. 
  • Zamiast cukierków wybieraj niskokaloryczne, bezcukrowe słodycze.
  • Warzywa, owoce, niskotłuszczowy ser lub pełnoziarniste krakersy też mogą być smaczną przekąską zamiast ciastek.

To, czy zamienniki cukru są dla Ciebie zdrowszym wyborem, zależy od wielu czynników, m.in. od tego jakiego rodzaju słodzika używasz i ile go używasz. Sztuczne zamienniki cukru mają zazwyczaj bardzo intensywny słodki smak,  więc wystarczy niewielka ilość, aby uzyskać pożądany efekt. Mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób z cukrzycą, ponieważ nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Jednak ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem przed użyciem substytutu cukru, jeśli masz cukrzycę.

Udostępnij artykuł

Spodobał Ci się artykuł czym zastąpić cukier ? Będzie nam miło jeśli zostawisz komentarz. Udostępnij ten artykuł na Facebooku lub Instagramie i oznacz nas tagiem #Czteryfajery.

czym-zastapic-cukier
Czym zastąpić cukier.

Komentarze

  1. Bardzo przydatny artykuł. Sama często się zastanawiam jaki przelicznik użyć przy zamianie cukru na jego zdrowszy odpowiednik. Będę wracać tutaj:-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku - pisząc komentarz, zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *


Blog Cztery Fajery założyliśmy niemal 9 lat temu, jako naszą podręczną książkę kucharską i swego rodzaju pamiętnik kulinarny. Dziś adresujemy go do każdego, kto kocha gotować albo dopiero rozpoczyna swoją przygodę w kuchni.

Dzielimy się z Tobą tylko tymi przepisami z których sami korzystamy. Nie znajdziesz tu nic, czego nie przyrządziliśmy ani potraw, których nigdy więcej nie ugotujemy. Każdy przepis, który opublikowaliśmy, sprawdziliśmy najpierw na sobie.


Znajdziesz tutaj zarówno dania tradycyjnej polskiej kuchni, jak i przepisy z odległych zakątków świata. Bardzo lubimy kuchnię regionalną, więc i takich receptur nie mogło zabraknąć, a ponieważ oboje jesteśmy wielkimi miłośnikami kawy, to doczekała się ona osobnego działu na blogu.

Lubimy pisać, ale jeszcze bardziej lubimy, kiedy czytacie to o czym piszemy. Będziemy wdzięczni za Wasze komentarze, bo to największa nagroda na jaką liczyć może bloger.

A teraz ugotujmy coś wspólnie
Ola i Paweł

Znajdziesz nas tutaj

Znajdziesz nas tutaj: